Projekt: sklep internetowy – cz. 2

Posted: Sierpień 2, 2011 in Uncategorized

Podjęcie decyzji o założeniu własnego sklepu internetowego poprzedzają różnego rodzaju przemyślenia. Im szybciej je usystematyzujemy i odpowiemy sobie na najważniejsze pytania, tym szybciej będziemy w stanie zobaczyć, czego oczekujemy od naszego przedsięwzięcia, a co najważniejsze będziemy mogli znaleźć rozwiązania, które pomogą nam w osiągnięciu zamierzonego celu. Zapraszam do przeczytania drugiego postu z cyklu „Projekt: sklep internetowy”. Dzisiaj wspólnie zaplanujemy Twój sklep internetowy.

Na początku warto się zastanowić nad powodami, dla których chcemy założyć sklep. W kilku punktach odpowiedz sobie na pytanie, co zmotywowało Cię do rozpoczęcia działalności w Internecie. Dla niektórych będą to kwestie finansowe (dodatkowe lub jedyne źródło utrzymania), nowa przygoda/nowe przedsięwzięcie, dla innych zaś główną motywacją będzie chęć pracy „na swoim”. Bez względu jednak na to, co popycha Cię do założenia działalności, niezmiernie istotne jest to, by dobrze i przede wszystkim jasno określić motywy swojego działania. Dzięki temu zawsze będziesz posiadać odniesienie do swoich pierwotnych zamierzeń, co w pewnym sensie pozwoli Ci na kontrolowanie samego siebie.

Kolejnym krokiem jest rozważenie wszystkich możliwości swojej działalności. Zapewne wiesz już, czym będziesz handlował w swoim sklepie, ale może warto jednak to jeszcze przemyśleć. Zrób analizę branży, w której zamierzasz działać. Poczytaj dostępne raporty na temat sprzedaży w Sieci (np. Internet Standard), zobacz sklepy konkurencji, spróbuj zrobić wywiad wśród potencjalnych klientów. Zastanów się też nad wyborem oprogramowania i wszelkimi kwestiami związanymi z jego wyglądem i funkcjonowaniem. Pamiętaj, że masz do wyboru wiele wariantów. Zebranie informacji pozwoli Ci podjąć w pełni świadomą decyzję.

Pewnie już wiesz, ile możesz zarobić na swoim sklepie. Przygotuj jednak solidną listę korzyści i ryzyk, jakie może nieść ze sobą prowadzenie działalności w Sieci. Wypisując plusy i minusy przedsięwzięcia, zobaczysz, co tak naprawdę jest dla Ciebie najważniejsze. Identyfikując ryzyko, będziesz miał szansę w porę mu zaradzić lub zniwelować ewentualne jego skutki.

Finanse są nieodzowną częścią każdego interesu. Przede wszystkim te, które należy mieć na jego rozkręcenie. Określ budżet inwestycji, jaką jest Twój sklep internetowy. Pomocnym będzie tutaj przygotowana wcześniej analiza rozwiązań i możliwości, jakie posiadasz. Zgromadź wyceny, zestaw je w jednym miejscu z budżetem i zobacz, w jaki sposób zrealizujesz swoje zamiary. Bądź rozsądny i zawsze pozostawiaj sobie opcję manewru. Opracowując ryzyka dotyczące założenia własnego interesu, zobaczysz, na co ewentualnie musisz mieć zachowane pieniądze, gdyby były one konieczne (np. nieterminowe dostarczanie zamówionego towaru od dystrybutora może skutkować przestojami w sprzedaży).

Skoro już wiesz, co chcesz zrobić, jaką to ma dla Ciebie wartość, jakiej ma być jakości i za jaką kwotę, czas zaplanować… czas. Wiesz, kiedy zaczniesz i kiedy chcesz wystartować, a to już dobry początek. Teraz podziel ten czas na mniejsze kawałki i zobacz, kiedy i jakie działania będziesz podejmował. Zdecyduj, kiedy wybierzesz oprogramowanie, do kiedy i przez kogo zostanie dostarczona grafika, regulaminy, materiały reklamowe, teksty sprzedażowe, w jakim czasie wykupisz domenę, rozpoczniesz działania marketingowe czy pozycjonerskie. Takie działania pozwolą Ci pilnować poszczególnych etapów realizacji i korygować powstające opóźnienia. Pamiętaj, że im lepiej przygotujesz swoją pracę w tym etapie, tym więcej kwestii rozwiążesz bez potrzebnego ryzyka i nerwów.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s