Projekt: sklep internetowy – cz. 3

Posted: Sierpień 2, 2011 in Uncategorized

Wstępny etap planowania, który wykonaliśmy w poprzednim artykule, pozwolił na pierwsze usystematyzowanie chaosu. Wiemy już czego wstępnie możemy oczekiwać po naszym projekcie, co nas motywuje do działania i jaki efekt chcemy osiągnąć. Rozpoznaliśmy też niektóre potencjalne zagrożenia, dzięki czemu można świadomie podjąć decyzję czy działamy dalej, czy bez żadnych konsekwencji możemy wycofać się z planowanej inwestycji. W kolejnym kroku zajmiemy się dopracowywaniem szczegółów naszego planu. Pamiętaj, że do czasu uruchomienia machiny prac, poszczególne poruszane kwestie pomogą Ci podjąć ostateczną decyzję (z pełną świadomością możliwych konsekwencji) co do prowadzenia inwestycji.

Jednym z punktów uzasadnienia biznesowego była analiza możliwych rozwiązań, za pomocą których możemy zrealizować nasz sklep internetowy. Przygotowując porównanie dostępnych narzędzi (sklepy pudełkowe, abonament, rozwiązanie dedykowane) i zestawiając je z naszymi oczekiwaniami, budżetem i czasem jaki przewidzieliśmy, wybieramy drogę którą będziemy podążać. Dla naszego przykładu najodpowiedniejszym wydaje się rozwiązanie sklepu abonamentowego z opcją zakupu dodatkowej grafiki (indywidualnego wyglądu) oraz zleconej integracji z systemem zewnętrznym (hurtownią ubrań, z której będziemy pobierali aktualny asortyment oraz ceny sprzedawanych produktów). W jednym miejscy zestawiamy przewidziane czasy realizacji, dokładne ceny oraz informacje kto to dla nas wykona, z kim mamy się kontaktować (pomoże nam to w opracowaniu kalendarza prac) i przede wszystkim jak nasza współpraca z poszczególnymi partnerami będzie wyglądała.

Kiedy już wiemy w jaki sposób będziemy realizowali nasz sklep, możemy uszczegółowić również możliwe problemy, które pojawią się na naszej drodze. W poprzednim artykule wypisaliśmy ogólne, potencjalne problemy bez zagłębiania się w konkretnie wybraną opcję. Na pewno po wybraniu konkretnego rozwiązania i patrząc z jego perspektywy pojawią się inne kwestie, na które warto będzie zwrócić uwagę i zastanowić się w jaki sposób uniknąć lub zminimalizować możliwe ryzyko. Im lepiej je określisz i im więcej problemów wyłapiesz w początkowych fazach, tym lepiej się na nie przygotujesz. Do tego celu możesz wykorzystać tabelkę z poprzedniego przykładu.

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważną rolę odgrywa otoczenie w realizowanych przez nas projektach. Otoczeniem jest wszystko to, co nie ma bezpośredniego związku z prowadzonym przez nas projektem ale może mieć na niego zasadniczy wpływ i może go ograniczać w pewien określony sposób. Weźmy dla przykładu przepisy prawa dotyczące handlu konkretnymi przedmiotami. Zmiana przepisów jest od Ciebie całkowicie niezależna ale jej efekty mogą bezpośrednio dotykać Twojego interesu np. poprzez wprowadzenie zakazu ograniczającego Twoją działalność. Spróbuj przez chwilę zastanowić się jakie czynniki na które zasadniczo nie masz wpływu, mogą mieć wpływ na Twój sklep internetowy. Przykładem mogą być opisane wyżej zmiany prawne, awarie sieci, awarie oprogramowania lub związane z dostawami zmiany cen paliwa, wzrost ceny przesyłek kurierskich a nawet pogoda czy święta, które mogą wpłynąć na opóźnienia przy dostarczaniu towaru tobie (magazyny, hurtownie) i Twoim klientom (problemy z dostarczeniem paczek). Do środowiska w jakim działasz wliczają się również osoby zainteresowane Twoim projektem (pośrednio i bezpośrednio). Mogą to być Twoi klienci, rodzina (jeżeli również inwestuje w sklep internetowy np. pożyczając Ci pieniądze, lub widząc szanse na czerpanie z niego zysków), firma wykonująca dla ciebie sklep internetowy (jesteś ich klientem). Zastanów się krótko na czym może im zależeć i sprawdź czy ich cele są zbieżne z Twoimi. Dokonując takiej oceny odpowiadaj sobie na pytania jakie dana osoba ma nastawienie do Twojego projektu i jaki może ono mieć na nie wpływ. Oto przykład, którym możesz się posłużyć:

Ostatnią kwestią w tym etapie jest określenie sobie zespołu osób z którymi przyjdzie Ci pracować i sposobu w jaki będziesz się z nimi kontaktował. Jako przykładem możemy posłużyć się ustaleniami z firmą, w której kupujemy nasz sklep. Na pewno posiada ona określone zasady kontaktu i realizacji zgłoszeń (kontakt mailowy w sprawach awarii potwierdzający rozmowy telefoniczne, wymiana korespondencji z grafikiem realizującym wizualizację dla sklepu). Określ sobie w podobny sposób jak będziesz kontaktował się ze swoimi potencjalnymi klientami, realizował ich zamówienia i jak będą komunikowali się miedzy sobą Twoi pracownicy (jeżeli takich posiadasz lub planujesz zatrudnić). Unikniesz dzięki temu nieporozumień związanych z tym, że ktoś komuś czegoś nie przekazał lub nie wiedział jak to ma zostać wykonane.

Widzisz już zapewne ogrom pracy i wyzwań jakie stoją przed Tobą. Bądź jednak spokojny, wszystko masz dobrze zaplanowane. W następnej odsłonie naszego cyklu pokażemy Ci jak pilnować realizacji projektu i jak doprowadzić go do szczęśliwego końca z uwzględnieniem wszystkich oczekiwań, przewidywanego czasu realizacji oraz budżetu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s